Pozycjonowanie ma swoje typy i rodzaje — Nie wiedziałeś o tym? Sprawdź koniecznie!

Pozycjonowanie Pozycjonowanie pixabay

Pozycjonowanie stron internetowych wbrew pozorom dzieli się na kilka typów i rodzai. Choć ogólnie mówimy o nim w kontakcie pozycjonowania standardowego - najpopularniejszego, możemy również korzystać z innych typów pozycjonowania takich jak lokalne, szerokie czy pod urządzeniem mobilne. W tym tekście odpowiadamy zatem na pytanie, czym są różne rodzaje pozycjonowania stron WWW, a także przybliżamy je.

 

Czym są różne rodzaje pozycjonowania stron WWW?

Różne rodzaje pozycjonowania są po prostu odmianami działań SEO które promują naszą witrynę w wyszukiwarce Google w nieco inny sposób. Stosuje się je w osiąganiu konkretnych celów. Mają nieco inną charakterystykę, a także pomagają skuteczniej osiągać różne założenia. Wszystkie typy pozycjonowania bazują na tym standardowym, czyli najpopularniejszym wykonywanym przez większości marek i firm w internecie. Poszczególne odmiany pozycjonowania wyróżniają się jednak swoimi indywidualnymi cechami, pomagając osiągać różne cele w różny sposób.

Ogólnie nie istnieje jeden najlepszy typ pozycjonowania stron internetowych. Dobiera się je adekwatnie do celów, które chcemy osiągnąć. Dzięki odpowiedniemu i trafnemu wyborowi można osiągnąć te cele szybciej, efektywniej i skuteczniej.

Co ważne, styl pozycjonowania strony internetowej możemy zmieniać. Nawet jeśli włożyliśmy sporo czasu i środków w konkretny typ pozycjonowania strony internetowej, jeśli zajdzie taka potrzeba możemy po prostu zmienić profil naszych działań. Nie stracimy również tego wszystkiego, co stworzyliśmy wcześniej, a wszystkie działania wykonywane wobec naszej witryny, zostaną i będą nadal przynosiły nam profity.

Pozycjonowanie standardowe i alternatywne

Dwoma pierwszymi typami pozycjonowania stron internetowych z jakich możemy korzystać, jest pozycjonowanie standardowe i alternatywne. Są to podstawowe sposoby promowania witryny w wyszukiwarce Google, które co ciekawe są dokładnie swoimi lustrzanymi odbiciami.

Pozycjonowanie standardowe polega na pozycjonowaniu witryny pod konkretnymi kilkoma najpopularniejszymi hasłami tematycznymi w danej kategorii. Jest ono również najczęściej wybierane i wykorzystywane przez właścicieli witryn, gdyż zapewnia największe możliwy profity i ruch organiczny. Analogicznie przy pozycjonowaniu standardowym mamy jednak do czynienia z największą konkurencją w danej kategorii tematycznej. Sposób pozycjonowania witryny zakłada wybranie kilku - kilkunastu fraz głównych dla danej witryny i promowanie strony internetowej właśnie pod nimi. Często są to również najpopularniejsze zwroty w danej kategorii, choć nie musi tak zawsze być. Przy pozycjonowaniu standardowym inne słowa kluczowe również są umieszczane na naszej witrynie, ale nie są już tak podkreślane i nie skupiamy się na nich w aż tak duży sposób jak na tych podstawowych.

Pozycjonowanie standardowe wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie chcemy po prostu znajdować się na jak najwyższej pozycji w naszej kategorii tematycznej w wyszukiwarce Google pod popularnymi słowami kluczowymi. Jest to prosty sposób na zwiększenie widoczności witryny w internecie, który jest też efektywny oraz daje wiele wartości dodanych. Korzystając z pozycjonowania standardowego, inwestujemy środki w rozbudowę witryny, a nie jedynie wykonujemy doraźne działania reklamowe. Możemy wykorzystywać pozycjonowanie w sposób niezwykle elastyczny, a także dostosowywać nasze działania do możliwości, które posiadamy. Pozycjonowanie standardowe posiada wiele plusów. Przede wszystkim jest to wyższa pozycja w wyszukiwarce Google, czyli możliwość pozyskiwania dużej ilości odbiorców. Możemy również cieszyć się budowaniem pozytywnego wizerunku, gdyż nasza marka będzie często polecana przez wyszukiwarkę Google – czym chętnie kierują się użytkownicy.

Pozycjonowanie szerokie strony internetowej to pozycjonowanie alternatywne. Jest ono odbiciem pozycjonowania standardowego i promuje witryny na dokładnie przeciwstawnych zasadach. Pozycjonowanie szerokie polega na tym, że promujemy w wyszukiwarce Google stronę pod kilkaset, kilka tysięcy lub nawet nieskończoną ilość fraz. Są to zarówno popularne hasła tematyczne, średnio popularne i te najmniej popularne - bardzo rzadko wykorzystywane. Założenie pozycjonowania szerokiego to wykorzystywanie wszystkich możliwych słów kluczowych dla danej kategorii tematycznej. Dzięki temu jesteśmy obecni pod wszystkimi możliwymi frazami w wyszukiwarce Google na dalszych pozycjach i pozyskujemy małą ilość ruch organicznego spod każdej z nich. W efekcie pozyskiwanie małego ruchu organicznego z dużej liczby fraz ma dawać taki sam lub lepszy efekt jak przy pozycjonowaniu standardowym. Słowa kluczowe umieszcza się na stronie internetowej z podobną częstotliwością bez wyróżniania jakiejkolwiek z nich.

Pozycjonowanie szerokie przede wszystkim wykorzystuje się w sytuacji, kiedy nie mamy większych szans na wybicie się w standardowy sposób w danej kategorii tematycznej, gdyż panuje w niej bardzo duża konkurencja lub nie mamy odpowiednich środków. Pozycjonowanie szerokie może być również wdrażane w sklepach internetowych, które posiadają w swoim asortymencie ogromne ilości produktów, towarów i usług. W takiej sytuacji promowanie witryny pod dużą liczbę różnych fraz tematycznych ma silne uzasadnienie.

Pozycjonowanie lokalne

Drugim najpopularniejszym sposobem pozycjonowania stron internetowych z którego korzystamy najczęściej, po pozycjonowaniu standardowym jest SEO lokalne. Pozycjonowanie lokalne strony internetowej polega na promowaniu witryny w danej kategorii tematycznej pod popularnymi słowami kluczowymi, ale jedynie w danej lokalizacji. Jest to ogólnie pozycjonowanie standardowe ograniczone do danej lokalizacji np. miasta czy regionu. Jeśli zatem mówimy o takim typie pozycjonowania, mamy na myśli jedynie zwiększenie widoczności na konkretnym terenie. Nasza witryna będzie pojawiała się wyszukiwarce Google i będzie wyświetlana jedynie osobom, które dokonają wyszukiwania, przebywając w danej lokalizacji lub podkreślą, że szukają informacji konkretnie w kontekście danego miasta.

Lokalne SEO służy zatem do docierania do osób i odbiorców, którzy mieszkają na konkretnym terenie. Może być to spowodowane wieloma czynnikami takimi jak oferta przeznaczona specjalnie dla nich czy ograniczenia dystrybucji produktów. Pozycjonowanie lokalne możemy wykonywać na każdej witrynie bez względu na jej wielkość i technologię w której została wykonana. Możemy również ten sposób pozycjonowania łączyć z innymi, podkreślając lokalny charakter witryny.

Pozycjonowanie lokalne wdraża się głównie poprzez umieszczanie na stronie lokalnych słów kluczowych. Będą to standardowe słowa kluczowe pod którymi chcemy być widoczni w wyszukiwarce Google, ale rozszerzone o nazwę miejscowości. Frazami takimi, mogą być również same nazwy lokalizacyjne takie jak nazwy miast, wsi, regionów. Do kolejnych działań pozycjonowania lokalnego możemy zaliczyć stworzenie i powiązanie wizytówki na Google Maps z pozycjonowaną witryną, a także podawanie danych NAP w internecie, które będą zawierały konkretny lokalny adres z URL strony. Wszystkie te czynności mają sprawić, że wyszukiwarka Google będzie wiedziała, że nasza witryna funkcjonuje w konkretnej lokalizacji.

Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne i wyszukiwanie głosowe

Kolejnymi dwoma typami pozycjonowania jest pozycjonowanie pod urządzenia mobilne i wyszukiwanie głosowe. Są to dwa najbardziej specjalistyczne typy pozycjonowania, które wykorzystuje się zdecydowanie rzadziej niż te wyżej wymienione, ale które również mają sporo zalet i zastosowań.

Pozycjonowanie pod urządzeniem mobilne to rodzaj, który dostosowuje stronę głównie do użytkowników, przeglądających internet na telefonach i tabletach. Pozycjonowanie takie ma zatem zoptymalizować serwis głównie pod urządzenia małoekranowe. Będzie odbywało się to poprzez stworzenie responsywnej wersji witryny, zwiększenie szybkości wczytywania się i działania strony czy zastosowanie odpowiednich prostych szablonów serwisu. Ogólnie pozycjonowanie pod urządzenia mobilne bazuje na tym standardowym, ale zwraca uwagę na wszystkie elementy, które pomagają korzystać ze strony na urządzeniach małoekranowych.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe jest z kolei dostosowaniem strony pod kątem Google Voice Search. Jest to usługa znana z desktopowej wyszukiwarki Google, a także systemu Android czy asystenta Google. Pytania zadawane głosowo nieco różnią się od tych wpisywanych ręcznie, a pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe wykorzystuje ten fakt. Oprócz standardowego optymalizowania serwisu i promowania go w wyszukiwarce Google będziemy przede wszystkim używali fraz typu long tail, czyli długich ogonów. Są to frazy składające się z kilku, a nawet kilkunastu słów będące odzwierciedleniem mowy potocznej – mówionej do mikrofonu.

SEO brandowe

Brandowe SEO to z kolei pozycjonowanie strony internetowej które zwiększa widoczność strony w wyszukiwarce Google pod kątem marek. W tym wypadku również pozycjonowanie standardowe będzie tym na którym będziemy się opierali. Dodatkowo będziemy używali fraz brandowych, czyli takich, które są nazwami marek lub posiadają nazwy konkretnych firm lub producentów. W takim wypadku nasza strona będzie prezentowana w danej kategorii tematycznej w kontekście konkretnych marek, które będziemy podkreślali na naszej witrynie.

Jest to jedna z ciekawszych strategii, jeśli prowadzimy projekt o konkretnej marce lub sklep internetowy. Jeśli zatem w naszym sklepie sprzedajemy głównie produkty konkretnych producentów, warto pozycjonować stronę tak, aby była ona głównie rozpoznawalna ze względu na te marki.

Ciekawostka: Zamawiając usługę pozycjonowania strony internetowej w agencjach SEO, możemy wybrać różne sposoby rozliczenia się. Najpopularniejszym jest rozliczenie abonamentowe. Oznacza to, że miesięcznie będziemy płacili konkretną sumę agencji, a ta w zamian za to będzie wykonywała konkretne czynności. Możemy również skorzystać z rozliczania efektowego, gdzie zapłacimy agencji jedynie wtedy, kiedy osiągnie dla nas wcześniej ustalony efekt. Coraz popularniejszym sposobem na rozliczenie się jest również rozliczenie hybrydowe, czyli pośrednie, gdzie część usługi rozliczamy abonamentowo, a część efektowo.

Najnowsze na blogu

  • 1