Pozycjonowanie plików PDF i grafik w Google Image - Jak pozycjonować takie pliki oraz co wpływa na ich ranking w Google?

Pozycjonowanie plików PDF Pozycjonowanie plików PDF Pixabay

Pozycjonowanie przeważnie kojarzy nam się ze stronami internetowymi. Pozycjonować możemy jednak też inne elementy takie jak grafiki czy pliki PDF. Google również może wyświetlać je w swojej wyszukiwarce, a my dzięki temu możemy pozyskiwać ruch organicznych. Czym zatem jest pozycjonowanie grafik i plików PDF w Google? Co wpływa na ranking tych elementów? Poniżej odpowiadamy na te pytania, a także podpowiadamy jak pozycjonować te elementy.

 

Czy obrazy i pliki PDF da się pozycjonować?

Tak, pliki PDF, a także obrazy da się pozycjonować w wyszukiwarce Google. Jest to często jedna z najbardziej zaskakujących informacji, którą poznajemy o wyszukiwarce. Sprawia ona, że posiadając własne serwisy, nie przykładamy zazwyczaj uwagi do optymalizacji tych elementów, gdyż nie wiemy, że mogą również być proponowane w wyszukiwarce użytkownikom wyszukującym konkretne treści. Zarówno pliki PDF, jak i zdjęcia da się odpowiednio optymalizować, a przez to pozycjonować w wyszukiwarce tekstowej, a także graficznej. Ich optymalizacja jest dużo prostsza niż SEO strony internetowej i składa się z mniejszej ilości elementów. Pliki PDF, mogą jednak być wyświetlane na najwyższych miejscach w wynikach wyszukiwania Google wśród standardowych stron internetowych, a grafiki, mogą pojawiać się w zakładce Google Image, z której użytkownicy również często korzystają.

Na ranking plików PDF, a także zdjęć wpływa kilka – kilkanaście głównych elementów. One również nie są do końca znane tak jak czynniki rankingowe pozycjonowania stron internetowych, ale przeważnie wiemy o jakie elementy musimy zadbać, aby dany plik PDF lub zdjęcie było wysoko pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie plików PDF w Google

Chcąc pozycjonować pliki PDF w wyszukiwarce Google, przede wszystkim powinniśmy rozpocząć od dwóch kluczowych kwestii. Przede wszystkim plik taki musi być plikiem tekstowym, a nie graficznym. Drugim kluczowym elementem jest to, że nie może posiadać on hasła i musi być ogólnie dostępny dla wszystkich osób, które będą na naszej stronie internetowej. Gdy zostaną spełnione te dwa kryteria, możemy zadbać o kolejne elementy wpływające na pozycję pliku PDF w wyszukiwarce Google. Co ważne, plik PDF, który chcemy pozycjonować powinniśmy traktować dokładnie tak samo jak jedną podstronę naszego serwisu na której znajduje się content.

Bardzo ważnym czynnikiem pozycjonowania plików PDF jest wybór odpowiednich słów kluczowych pod którymi chcemy, aby był widoczny w wyszukiwarce Google. Słowa te powinniśmy umieszczać zarówno w treści pliku pdf, a także w jego nazwie oraz nazwie pliku, który wgrywamy na nasz serwis. Słowa kluczowe powinny pojawić się zatem w nagłówkach, w treści, a także w tekście alternatywnym zdjęcia, w tytule czy odnośniku.

Sam tekst pliku PDF powinien być odpowiednio sformatowany, unikalny, a także jakościowy. Musi spełniać te same standardy, co treści dodawane na stronę internetową. Ważnym elementem przy pozycjonowaniu pliku PDF jest linkowanie wewnętrzne oraz wychodzące z pliku. Często nie umieszczamy go nawet w standardowych treściach dodawanych na naszą stronę internetową. Linki takie pomagają połączyć dokument z innymi podstronami naszego serwisu wewnętrznie, a także zwiększać jego popularność i ułatwiać indeksowanie. Link wychodzący z kolei jest informacją dla wyszukiwarki Google, że chcemy przekazać użytkownikom jak najwięcej informacji i dbamy o nich. Pliki PDF możemy również linkować zewnętrznie pozyskując dla nich linki zwrotne w internetu.

Pozycjonowanie grafik w Google image

Pozycjonowanie zdjęć i grafik w Google to proces polegający na ich optymalizacji, aby wyświetlały się na wysokich pozycjach w zakładce Image. Co ważne i co warto wiedzieć na samym początku to to, że grafiki pozycjonuje się nieco dłużej niż strony internetowe. Samo zaindeksowanie, czyli rozpoznanie zdjęcia i dodanie go do indeksu Google może potrwać nawet kilka miesięcy lub dłużej. Oznacza to często, że pozycjonowanie zdjęć w Google może trwać nawet w okolicach roku czasu lub dłużej. Jest to jednak wbrew pozorom opłacalna inwestycja, gdyż w ten sposób możemy łatwo zoptymalizować zdjęcia na naszej stronie internetowej i uzyskać dodatkowo kilkanaście, kilkadziesiąt czy nawet kilkaset wyników wyszukiwania w Google.

Przede wszystkim, jeśli chcemy pozycjonować zdjęcie w Google Image, powinniśmy zadbać o jego rozdzielczość oraz wagę. Rozdzielczość powinna być maksymalnie duża, a waga maksymalnie mała. Jak pogodzić ten parametr? Idealnym rozwiązaniem tego wymogu są optymalizatory do zdjęć w internecie. Są to darmowe narzędzia, gdzie wgrywamy fotografię, którą chcemy pozycjonować, a pobieramy jej zoptymalizowaną wersję. Fotografia taka posiada utrzymaną jak największą rozdzielczość, ale ma również usunięte wszystkie zbędne informacje i często waży jedynie ułamek wyjściowego rozmiaru.

Samo zdjęcie powinno być również unikalne tak jak teksty publikowane na naszej stronie internetowej oraz posiadać odpowiednią nazwę pliku zawierającą konkretne słowa kluczowe rozdzielone myślnikami jako separatorami. Zdjęcia powinny być następnie osadzane wokół tekstu tematycznego, aby jeszcze lepiej podkreślić tematykę zdjęcia i jeszcze dokładniej poinformować wyszukiwarkę Google, w jakim kontekście powinno wyświetlić naszą fotografię.

Bardzo ważnymi elementami o które musimy zadbać, jeśli publikujemy zdjęcia na naszej stronie internetowej, jest nazwa zdjęcia oraz tekst alternatywny. Tekst ten będzie wyświetlał się zamiast fotografii, jeśli z jakiejś przyczyny nie będzie mogła być załadowana. Wyszukiwarka Google również sugeruje się tymi elementami, ustalając hasła, pod jakimi ma wyświetlać nasz obrazek w internecie. Ciekawą podpowiedzią dla bardziej zaawansowanych użytkowników jest używanie nowych formatów zdjęć. Radzą sobie one lepiej z kompresją i prezentują jeszcze lepszą jakość niż zoptymalizowane technicznie zdjęcia w tradycyjnych rozszerzeniach. Mówimy tutaj np. o formacie WebP. Jest to zwłaszcza ważne, gdy nasz serwis jest typowo graficzny i obrazkowy, a także prezentujemy zdjęcia w dużych rozdzielczościach.

Najnowsze na blogu

  • Czy można publikować grafikę od klienta bez posiadania licencji?

    Czy można publikować grafikę od klienta bez posiadania licencji?

    Publikowanie grafik dostarczonych przez klienta, zwłaszcza w artykułach sponsorowanych, wymaga zachowania ostrożności i przestrzegania zasad dotyczących licencji. Jeśli klient wysyła grafikę objętą licencją Freepik Premium, Adobe Stock, Getty Images lub 123rf.com, a Ty, jako wydawca, nie posiadasz własnej licencji, istnieje kilka kluczowych kwestii, które warto wziąć pod uwagę.

    Więcej
  • Linkowanie wewnętrzne w SEO

    Linkowanie wewnętrzne w SEO

    Linki zewnętrzne z zaufanych witryn o wysokim autorytecie są kluczowym elementem strategii SEO. Mimo to, wielu właścicieli stron internetowych i webmasterów zaniedbuje równie istotne linkowanie wewnętrzne, które także wpływa na pozycjonowanie i strukturę strony. Choć problematyczne linki wewnętrzne mogą stanowić wyzwanie przy przebudowie witryny, prawidłowe stosowanie tej techniki może przynieść znaczące korzyści SEO. Linkowanie wewnętrzne jest jedną z najefektywniejszych strategii on-page, wspierającą zarówno wyszukiwarki, jak i użytkowników.

    Więcej
  • Nienaturalna dystrybucja anchorów jako zagrożenie dla SEO

    Nienaturalna dystrybucja anchorów jako zagrożenie dla SEO

    W świecie SEO nienaturalna dystrybucja anchorów stanowi istotne zagrożenie, sygnalizując wyszukiwarkom możliwe działania manipulacyjne. Takie zjawisko może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym spadkiem pozycji strony lub całkowitym jej usunięciem z wyników wyszukiwania. W związku z tym dystrybucja anchorów, czyli tekstów kotwicowych w linkach, jest jednym z kluczowych elementów przy budowaniu profilu linkowego strony.

    Więcej
  • Czy kupowanie linków zwrotnych w 2024 roku jest dobrym pomysłem?

    Czy kupowanie linków zwrotnych w 2024 roku jest dobrym pomysłem?

    Linki zwrotne, zwane również odnośnikami, są kluczowymi elementami każdej strategii SEO. Niektórzy marketerzy decydują się na ich zakup zamiast zdobywania ich organicznie, aby osiągnąć wyższą efektywność.

    Więcej
  • Nowe reguły Google i ich wpływ na budowanie linków

    Nowe reguły Google i ich wpływ na budowanie linków

    W marcu 2024 roku Google wprowadziło znaczącą aktualizację swojego algorytmu wyszukiwania, znacząco wpływając na strategie budowania linków. Zmiana ta, znana jako „Google March 2024 Core Update”, ma na celu poprawę jakości treści internetowych i eliminację nieuczciwych praktyk wykorzystywanych do manipulowania wynikami wyszukiwania.

    Więcej
  • Lista strategii content marketingowych

    Lista strategii content marketingowych

    Content marketing stał się jednym z kluczowych elementów dzisiejszych strategii marketingowych. Odpowiednio zaplanowana kampania content marketingowa może przyciągnąć uwagę klientów, budować zainteresowanie marką, a także zwiększyć sprzedaż produktów lub usług. W tym artykule przedstawimy 10 strategii content marketingowych, które dają najlepsze efekty.

    Więcej
  • Jak uruchomić w 30 min kampanię reklamową na Facebooku w FB Ads?

    Jak uruchomić w 30 min kampanię reklamową na Facebooku w FB Ads?

    Facebook jest bardzo popularnym serwisem społecznościowym, który dodatkowo umożliwia emitowanie reklam jego użytkownikom. Szukając możliwości reklamowych, często oferowane jest nam właśnie takie rozwiązanie. Często również nie wiemy do końca, w jaki sposób uruchomić kampanię reklamową i jak skorzystać – przynajmniej próbnie z tego sposobu promocji. W tym tekście podpowiadamy jak szybko i prosto uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową w Facebook Ads w ciągu 30 minut.

    Więcej
  • Jak wspierać działania pozycjonujące agencji, jeśli naszym SEO zajmuje się profesjonalna firma?

    Jak wspierać działania pozycjonujące agencji, jeśli naszym SEO zajmuje się profesjonalna firma?

    Wbrew pozorom, jeśli naszą witryną jest np. sklep internetowy i pozycjonuje już go wybrana przez nas agencja SEO, możemy nadal wspomagać ten proces i realnie na niego wpływać. Wiele osób uważa, że jeśli powierzy to zadanie agencji, nie ma już takich możliwości.

    Więcej
  • Google – Czym jest, jak działa, co oferuje i dlaczego jest monopolistą w sieci? Najciekawsze informacje o Google

    Google – Czym jest, jak działa, co oferuje i dlaczego jest monopolistą w sieci? Najciekawsze informacje o Google

    Google to marka, którą z pewnością zna każdy internauta. Codziennie korzystamy z wielu funkcji, a także aplikacji tej marki używając ich do załatwiania różnorodnych spraw. Ale czy tak właściwie wiemy, czym ona jest, jak działa i co oferuje? Poniżej odpowiadamy na te wszystkie pytania, a także odpowiadamy, dlaczego jest hegemonem i monopolistą w sieci.

    Więcej
  • Zatrudnij profesjonalnego copywritera zamiast przypadkowego freelancera jeśli zlecasz pisanie tekstów. Sprawdź dlaczego

    Zatrudnij profesjonalnego copywritera zamiast przypadkowego freelancera jeśli zlecasz pisanie tekstów. Sprawdź dlaczego

    Zamawianie tekstów w internecie na naszego bloga czy inne strony internetowe lub profile w social mediach to bardzo popularna usługa. Dziś w świecie, w którym nie mamy czasu i często też umiejętności pisania bardzo chętnie korzystamy z takich usług.

    Więcej
  • 1